kun je blijvend bruin worden?

ik ben erg wit geboren, maar door de zon zijn mijn gezicht en onderarmen wat bruiner geworden terwijl mijn buik,bovenarmen en de rest waar de zon niet op schijnt wit is gebleven. hoe komt dit? je huid wordt toch weer wit in de winter?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
7K

Antwoorden (5)

Je huid maakt melanine aan om zich te beschermen tegen UV-straling. Dit geeft de bruine kleur. In de winter is de zonkracht veel lager, dus wordt je huid weer wit (om voldoende vitamine D op te kunnen nemen, maar dat is weer een ander verhaal..).
Je kunt dus niet op een natuurlijke manier in Nederland bruin blijven, hiervoor is de zonkracht in de winter te laag. Om bruin te blijven zul je onder de zonnebank moeten of smeerseltjes gebruiken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zonnebank raad ik af zo slecht voor je huid wat ik wel aanraad is zelfbruiner als je dat regelmaatig je daarmee insmeert dan krijg je ook een bruinege gloed en het is niet slecht! :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je daar een beetje gevoelig voor bent, kan - als je vaak buiten bent - de bruine kleur in een bepaalde mate blijvend worden.
Dus dan word je in de winter dus niet helemaal weer wit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Blijvend bruin worden, wie wil dat nou niet? en dan liefst mooi egaal over je hele lijf. Helaas kan dat hier in ons kouwe natte kikkerlandje niet zonder hulpmiddelen. Als je zo'n natuurlijk bruin kleur wilt krijgen en houden, dan zal je moeten emigreren naar zonniger oorden.....
jc54
12 jaar geleden
Ja hoor, dat kan.
Ik ga al jaren onder de zonnehemel voor een lekker kleurtje, maar als ik nu een winter niet ga word ik echt niet meer wit, dan houd ik toch nog een bruin kleurtje al is het weliswaar iets minder dan wanneer ik in de winter 1 keer per maand ga zonnebanken.